Corona als inspirator voor nieuw food concept

nieuw food concept

Met dat we Corné Hoogerbrug, eigenaar van Hoogerbrug Cuisine Royale uit Krimpen aan den IJssel, aan de telefoon hebben, rijdt hij net maaltijden rond naar 25 supermarkten in de omgeving. Ook twee maaltijden met De Zeeuwse Kip als ingrediënt. We spreken Corné over zijn passie voor catering en zijn nieuwe food concept. 

Veelzijdig maatwerk

Catering is de passie van Corné. Als slager kreeg hij in het verleden vaak de vraag om buffetten en barbecues te verzorgen, een stap naar de partycatering was een logisch vervolg. In 2012 begon Corné zijn eigen cateringbedrijf, eerst naast zijn toenmalige baan en al snel fulltime. “Zes jaar geleden heb ik een pand gehuurd in Krimpen aan den IJssel en heb daar een keuken in laten plaatsen. Vanaf dat moment ging het snel. We bieden geen standaard catering hoor, alles is maatwerk. Van bruiloft, buffet tot barbecue, maar ook voor belegde broodjes kun je bij ons terecht. We halen enorm veel energie en voldoening uit het bedenken van nieuwe concepten, het proberen van nieuwe gerechten, verrassend en veelzijdig.”

Corona heeft alles op z’n kop gezet

En toen kwam corona… Voordat COVID-19 uitbrak bestond het team van Hoogerbrug Cuisine Royale uit 15 personen. Doordat de omzet nagenoeg volledig wegviel, bestaat het team nu uit 3 personen. “Waar ik voorheen puur met de gerechten en concepten bezig was, ben ik nu het ‘manusje-van-alles’. Corona heeft alles op z’n kop gezet. Dan is het belangrijk het hoofd zoveel mogelijk koel te houden en te kijken naar dat wat nog wel mogelijk is. Voor corona boden wij al een maaltijdservice aan huis aan. Doordat de cateringtak voor corona heel goed liep, had de maaltijdservice voor ons minder prioriteit. Corona doet echter ook een beroep op je creativiteit.”

Corné zocht contact met een aantal supermarkten in de buurt. “Ik wilde onderzoeken of supermarkten openstonden voor het aanbieden van onze maaltijden. En dat bleek zo te zijn. We hebben in de maanden maart tot juni diverse gerechten getest in een tweetal supermarkten in Krimpen aan den IJssel: Jumbo De Korf en Jumbo De Olm. We wilden weten wat wel goed zou verkopen en wat niet. Inmiddels liggen onze maaltijden in 25 supermarkten van o.a. Jumbo, Plus en Albert Heijn. Wij verzorgen het complete schap: we vullen de maaltijden zelf 2x per week bij, we halen de maaltijden uit het assortiment als deze de houdbaarheidsdatum bijna bereiken. En de supermarkt betaalt ons alleen voor de maaltijden die verkocht worden. We verkopen nu zo’n 1.000 maaltijden per week in de supermarkten.”

Een breed aanbod in maaltijden

Het assortiment van Hoogerbrug Cuisine Royale in de supermarkten bestaat uit circa 30 verschillende gerechten. “De grootte van het schap bepaalt hoeveel maaltijden we aanbieden in de betreffende supermarkt. We bieden de Hollandse Keuken, Royale Keuken en Seizoen Keuken. We werken graag met producten uit het seizoen, nu hebben we bijvoorbeeld twee aspergemaaltijden. En uiteraard hebben we ook ‘hardlopers’ in ons assortiment zoals nasi, macaroni en spaghetti.”

Ook De Zeeuwse Kip is opgenomen in de maaltijden. “We bieden twee maaltijden aan met De Zeeuwse Kip: tagliatelle met De Zeeuwse Kip in champignon roomsaus en een wok schotel met De Zeeuwse Kip. Het verhaal achter De Zeeuwse Kip is een goed verhaal. In ons cateringwerk kunnen we dat verhaal goed, persoonlijk uitleggen aan onze klanten, in de supermarkt is dat lastiger. Daar is geen persoonlijk contact en moet je het hebben van de aanduidingen op de verpakking. We hopen dat klanten de meerwaarde van De Zeeuwse Kip inzien en bereid zijn daar iets meer voor te betalen dan voor reguliere kip.”

Een ander bedrijfsmodel, dezelfde filosofie

Corné licht toe dat dit maaltijdconcept een hele andere manier van werken is. “Bij onze cateringopdrachten was er altijd een mate van ‘stress’. Als je een groep hebt van 100 personen en volgens het programma moet het diner om 18.00 uur geserveerd worden, dan moest dat ook echt om 18.00 uur. Voor het maaltijdconcept kunnen we rustiger werken, het is overzichtelijker. We bevoorraden de supermarkten op dinsdag en vrijdag. We kunnen heel planmatig werken en het is natuurlijk een ander bedrijfsmodel met meer ruimte voor standaardisatie.” Corné vertelt enthousiast dat zij echt alles zelf realiseren. “We bedenken en bereiden de gerechten, we snijden nagenoeg alles zelf, we doen alle handelingen zelf van het koken tot het verpakken en bevoorraden de supermarkten. Mooi om zo met je producten bezig te zijn.”

Corné voegt toe dat verspilling zo veel mogelijk wordt tegengegaan. “We hebben een vaste klantengroep die weten dat wij op dinsdag en vrijdag de supermarkten bevoorraden en dan soms ook maaltijden uit de supermarkten terugnemen. Die kunnen diezelfde middag dan nog bij ons gekocht worden voor een aantrekkelijke prijs of gaan naar de Voedselbank. Zo krijgen teruggekomen maaltijden toch nog een goede bestemming.”

Als straks weer de oude tijden gaan herleven, verwacht Corné de maaltijdservice richting de supermarkten en bij mensen thuis uit te blijven voeren. “Het smaakt naar meer.”